måndag 5 december 2011

tändsticksaskskalendrar

Oj, vilket långt ord, Tändsticksaskskalendrar....

 Har sett en hel del varianter av dessa på nätet, byggda som de här eller som hus och granar. När jag gjorde den första på pysselträffen hade jag ingen "hålare" med mig. Fick låna en nål att göra hålen med på de små askarna, trädde tråden genom och knöt på framsidan, det tog sin lilla tid vill jag lova. Den andra gjorde jag hemma kvällen innan första advent, lite stressad för att hinna innan dottern skulle komma hem.Till den använde jag "hålarn" och trädde sedan igenom tråd som jag knöt på insida och utsidan som en liten lådknopp.. Bilderna är tagna med min tillfälliga mobil med värdelös kamera men de får duga.






















 De ursöta dekorationerna på den blå asken, pingvin, snögubbe, ren och jultomte fick jag låna av en vän på pysselträffen. De är utstansade i cuttlebuggen i olika färgade papper som jag sedan monterade ihop. På tomtens luva och skägg använde jag en snowpen (som jag oxå fick låna av en annan snäll vän!), man målar på med pennan och sedan värmer man med embossfönen och vips så har man som skumgummisnö i 3D.


 Den röda asken dekorerade jag med två stämplar som jag egentligen bara slarvmålat för att prova färgkombinationer, men men de var "färdiga" och som sagt hade inte så mycket tid på mig, de andra två sidorna är dekorerade med färdiga dekorationer som blivit över från förra julen och några snöflingor. de svarta siffrorna är stämplade, de röda skrivna för hand med en Promarkerspenna.

 




















Ovansidan på de båda askarna!


























































Ska erkänna att jag bara fyllde de första 6 askarna och försöker nu i smyg fylla resten. Inte lätt att hitta så små saker att lägga i förutom godis. Hittills har jag fyllt med tuggummi, små godisrullar, reflex och en adventspeng! Har tänkt lägga i lappar med ledtrådar till de sakerna som är lite större.


Glad andra advent på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar